Od 18 kwietnia bieżącego roku obowiązuje Ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, która stanowi część tzw. Pakietu Transportowego (Ustawa z dnia 9 marca 2017 – Dz.U. z 2017 r. poz.708). Regulacje z tej ustawy dotyczą także rolników, jeśli kupują jednorazowo więcej niż 500 litrów paliwa rolniczego na potrzeby gospodarstw rolnych. Te nowe obowiązki mogą okazać się bardzo uciążliwe, szczególnie w okresie natężenia prac w gospodarstwie rolnym i zwiększonego zapotrzebowania na paliwa.
Zgodnie z nowymi przepisami przewóz paliwa rolniczego – ON – jednorazowo i jednym środkiem transportu w ilości powyżej 500 litrów podlega monitoringowi za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) prowadzonej przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). Osoba kupująca paliwo jest zobowiązana do zgłoszenia transportu paliwa za pomocą tej platformy. Za niedopełnienie tych przepisów grożą dotkliwe kary finansowe w wysokości do 46% wartości netto zakupionego towaru, jednak nie mniej niż 20 tysięcy zł. Kary mogą być nakładane już od 1 maja br. Możliwe jest także czasowe zajęcie pojazdu. Kontrole w trakcie przewozu paliwa mogą przeprowadzać np. służby porządkowe i celne, kontrola może być również przeprowadzona przez służby celno-skarbowe, w trybie postępowania podatkowego, w ciągu pięciu lat. Zgodnie z nowymi przepisami jednorazowo można także przewieźć więcej olejów smarowych, ale muszą one być w opakowaniach jednostkowych nie większych niż 11 litrów.
Dla rolnika kupującego paliwo mogą wystąpić dwie, różnego rodzaju sytuacje.
Te obowiązki zgłoszenia zakupu paliwa dotyczą jedynie produktów o masie powyżej 500 kg lub objętości przekraczającej 500 litrów. Zatem, jeśli na podwórko gospodarza podjedzie cysterna z zamówionymi przez niego 450 litrami oleju napędowego, wówczas nie ma konieczności zgłaszania i potwierdzania transportu paliwa.
W tym miejscu warto jeszcze przypomnieć, iż od 1 stycznia 2017 r. rolnicy zobowiązani są przechowywać paliwa tylko i wyłącznie w atestowanych zbiornikach. Jeżeli rolnik takiego zbiornika nie posiada, powinien paliwa rozlewać od razu do baków ciągników i maszyn samojezdnych. Nieprzestrzeganie tych przepisów może wiązać się z karą, która ma być nakładana zarówno na dostawcę paliwa, jak i rolnika.
Z ostatniej chwili:
Na stronie internetowej Krajowej Rady Izb Rolniczych http://www.krir.pl/archiwum-aktualnosci/85-aktualnosci/4999-rolnicy-a-system-monitorowania-przewozu-paliw ukazała się informacja przekazana przez Ministerstwo Finansów dotycząca ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Wynika z niej, że rolnicy nie podlegają obowiązkowi potwierdzania odbioru paliwa, o ile nie prowadzą jednocześnie działalności gospodarczej – …rolnik prowadzący działalność rolniczą, o ile nie prowadzi jednocześnie działalności gospodarczej, nie może być uznany za podmiot odbierający, w rozumieniu ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów.
Ewa Kłosińska